Ty decydujesz jak Reagujesz
Słaby stan zdrowia psychicznego, zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania występują w każdym wieku, u obu płci, w różnych kulturach i grupach ludności. Od kilku lat rośnie w województwie małopolskim liczba dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, co nie jest wyraźnie widoczne w statystyce publicznej, gdyż wiele osób leczy się podmiotach niepublicznych. O pogarszającym się stanie zdrowia psychicznego młodych mieszkańców województwa małopolskiego, świadczy wzrost zachorowań na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne oraz zaburzenia zachowania, spowodowane różnorodnymi czynnikami, m.in. uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, a także wzrastający współczynnik samobójstw.
Samobójstwa stanowią w Polsce drugą zaraz po wypadkach przodującą przyczynę zgonów wśród dzieci (powyżej 13 lat), młodzieży i młodych dorosłych. W ostatnich latach obserwujemy tendencję wzrostową współczynnika samobójstw w tej grupie. Pośród czynników ryzyka zaburzeń zdrowia psychicznego i podejmowania zachowań ryzykownych w tej grupie podaje się m.in. wysoki poziom odczuwanego stresu związanego ze szkołą oraz niski poziom odczuwanego wsparcia społecznego i komunikacji w rodzinie. Samobójstwa stanowią jeden z elementów szerszego zjawiska jakim są zachowania autoagresywne. Szacuje się, że około 10% nastolatków prezentuje zachowania autoagresywne, w tym w części z powodów samobójczych. Tylko jeden na ośmiu prezentujących zachowania autoagresywne nastolatków uzyskuje pomoc lekarską. Biorąc pod uwagę ważną rolę środowiska szkolnego w kształtowaniu zasobów dzieci i młodzieży, w szczególności w zakresie wzmacniania odporności psychicznej oraz zapobiegania i radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, zaproponowano realizację Programu profilaktycznego skierowanego do dzieci i młodzieży, którego oddziaływania stanowią kompleksową ofertę mogącą przyczynić się do poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, w tym zmniejszenia ryzyka suicydalnego.
Nazwa Programu:
„Ty decydujesz jak Reagujesz”
Wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2024-2025.
Założenia:
Program jest realizowany na zlecenie Województwa Małopolskiego w wyniku ogłoszonego konkursu zgodnie z Uchwałą nr 1500/24 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 16 lipca 2024 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na realizację zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. „Ty decydujesz jak reagujesz” – wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2024-2025. Program jest finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego w wysokości 1.099.000 zł.
Beneficjenci:
-
-
- szkoła podstawowa,
- brak statusu szkoły specjalnej,
-
szkoła publiczna lub niepubliczna,
-
Cel Programu:
Czas realizacji:
Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2024/25 (od września 2024 do czerwca 2025).
Nazwa Programu:
„Ty decydujesz jak Reagujesz”
Wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2023-2024.
Założenia:
Program jest realizowany na zlecenie Województwa Małopolskiego w wyniku ogłoszonego konkursu zgodnie z Uchwałą nr 1128/23 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na realizację zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. „Ty decydujesz jak reagujesz” – wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2023-2024. Program jest finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego w wysokości 916.000 zł.
Beneficjenci:
- szkoła podstawowa,
- brak statusu szkoły specjalnej,
- szkoła publiczna lub niepubliczna,
Cel Programu:
Czas realizacji:
Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2023/24 (od września 2023 do czerwca 2024).
Dodatkowe informacje
Warsztaty dla uczniów
Uczestnikami warsztatów (12h) będą uczniowie wybranych 3 klas w szkole, po jednej z przedziału 1-3, 4-6 i 7-8, które w ocenie zespołu psychologiczno-pedagogicznego występują największe problemy interakcyjne, komunikacyjne i adaptacyjne. Założeniem jest praca z uczniami i sytuacjami problemowymi na tle grupy. Warsztaty prowadzone będą przez specjalistów spełniających następujące kryteria: terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży lub pedagog lub psychoterapeuta lub psycholog z przygotowaniem pedagogicznym lub lekarz mający doświadczenie w oddziaływaniach profilaktycznych, socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą. Ich głównym celem jest przeciwdziałanie zaburzeniom zachowania I emocji oraz propagowanie postaw sprzyjających efektywnemu radzeniu sobie ze stresem. Poruszone zostaną tematy dotyczące samooceny, świadomości emocjonalnej, wrażliwości społecznej, samokontroli, identyfikowania i rozwiązywania problemów. Treść warsztatów zostanie podzielona na cztery podstawowe moduły
Warsztaty dla nauczycieli
Głównym celem warsztatów (8h) będzie wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli wspólnie analizować poszczególne emocje często opisywane jako trudne: złość, strach, wstyd, zazdrość czy smutek. Będą mieli możliwość przedyskutowania typowych reakcji w sytuacjach codziennego życia z nimi związanych oraz kulturowo uznanych strategii działania rodziców, kiedy widzą, że ich dziecko doświadcza określonej emocji. Uczestnicy będą wspólnie poszukiwać możliwości skutecznego reagowania w naładowanych emocjonalnie sytuacjach. Istotnym elementem będą ćwiczenia praktyczne oraz dyskusje na forum grupy. W trakcie warsztatów powstawać będą materiały ułatwiające rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci, np. bajki o smutnym rycerzu, który nie bał się płakać, propozycje tworzenia w domu kącików złości, filmy o radzeniu sobie z poszczególnymi emocjami itp. Działania te sprzyjać będą generalizacji zdobytych przez dzieci umiejętności w zakresie wykorzystywania technik regulacji emocji. Warsztaty będą odbywały się równolegle do zajęć prowadzonych z udziałem dzieci, celem harmonizowania i wzmacniania zdobywanych kompetencji, a także omawiania bieżących problemów.
Spotkanie dla rodziców
Szkolenie dla rodziców odbędzie się w formie 2 spotkań w wymiarze 1h. Głównym celem pierwszego spotkania będzie wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli wspólnie zastanawiać się nad różnymi aspektami rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci. Będą mieli możliwość przedyskutowania typowych reakcji w sytuacjach codziennego życia z nimi związanych oraz kulturowo uznanych strategii działania rodziców, kiedy widzą, że ich dziecko doświadcza określonej emocji. Uczestnicy będą wspólnie poszukiwać możliwości skutecznego reagowania w naładowanych emocjonalnie sytuacjach. Formy pracy sprzyjać będą generalizacji zdobytych przez dzieci umiejętności w zakresie wykorzystywania technik regulacji emocji. Na drugim spotkaniu trenerzy omówią rezultaty i wnioski płynące z realizacji warsztatów z uczniami, najczęściej dostrzegane problemy i wątpliwości oraz wskażą sposoby ich rozwiązywania. Rodzice otrzymają informację o możliwościach poszukiwania wsparcia.