Ty decydujesz jak Reagujesz
Słaby stan zdrowia psychicznego, zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania występują w każdym wieku, u obu płci, w różnych kulturach i grupach ludności. Od kilku lat rośnie w województwie małopolskim liczba dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, co nie jest wyraźnie widoczne w statystyce publicznej, gdyż wiele osób leczy się podmiotach niepublicznych. O pogarszającym się stanie zdrowia psychicznego młodych mieszkańców województwa małopolskiego, świadczy wzrost zachorowań na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne oraz zaburzenia zachowania, spowodowane różnorodnymi czynnikami, m.in. uzależnieniem od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych, a także wzrastający współczynnik samobójstw.
Samobójstwa stanowią w Polsce drugą zaraz po wypadkach przodującą przyczynę zgonów wśród dzieci (powyżej 13 lat), młodzieży i młodych dorosłych. W ostatnich latach obserwujemy tendencję wzrostową współczynnika samobójstw w tej grupie. Pośród czynników ryzyka zaburzeń zdrowia psychicznego i podejmowania zachowań ryzykownych w tej grupie podaje się m.in. wysoki poziom odczuwanego stresu związanego ze szkołą oraz niski poziom odczuwanego wsparcia społecznego i komunikacji w rodzinie. Samobójstwa stanowią jeden z elementów szerszego zjawiska jakim są zachowania autoagresywne. Szacuje się, że około 10% nastolatków prezentuje zachowania autoagresywne, w tym w części z powodów samobójczych. Tylko jeden na ośmiu prezentujących zachowania autoagresywne nastolatków uzyskuje pomoc lekarską. Biorąc pod uwagę ważną rolę środowiska szkolnego w kształtowaniu zasobów dzieci i młodzieży, w szczególności w zakresie wzmacniania odporności psychicznej oraz zapobiegania i radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, zaproponowano realizację Programu profilaktycznego skierowanego do dzieci i młodzieży, którego oddziaływania stanowią kompleksową ofertę mogącą przyczynić się do poprawy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, w tym zmniejszenia ryzyka suicydalnego.
Nazwa Programu:

„Ty decydujesz jak Reagujesz”
Wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2022-2023.
Założenia:

Program jest realizowany na zlecenie Województwa Małopolskiego w wyniku ogłoszonego konkursu zgodnie z Uchwałą nr 1680/22 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27 września 2022 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na realizację zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. „Ty decydujesz jak reagujesz” – wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2022-2023. Program jest finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego w wysokości 360.000 zł.
Beneficjenci:

-
-
- szkoła podstawowa,
- brak statusu szkoły specjalnej,
-
szkoła publiczna lub niepubliczna,
-
Cel Programu:

Czas realizacji:

Nazwa Programu:

„Ty decydujesz jak Reagujesz”
wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2022-2023.
Założenia:

Program jest realizowany na zlecenie Województwa Małopolskiego w wyniku ogłoszonego konkursu zgodnie z Uchwałą nr 1680/22 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27 września 2022 r. w sprawie ogłoszenia konkursu ofert na realizację zadania z zakresu zdrowia publicznego pn. „Ty decydujesz jak reagujesz” – wzmacnianie odporności psychicznej i zapobieganie agresji rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w latach 2022-2023. Program jest finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego w wysokości 360.000 zł.
Beneficjenci:

- szkoła podstawowa,
- brak statusu szkoły specjalnej,
- szkoła publiczna lub niepubliczna,
Cel Programu:

Czas realizacji:

Dodatkowe informacje
Uczestnikami warsztatów (12h) będą uczniowie wybranej klasy, w której w ocenie zespołu psychologiczno-pedagogicznego występują największe problemy interakcyjne, komunikacyjne i adaptacyjne. Założeniem jest praca z uczniami i sytuacjami problemowymi na tle grupy. Warsztaty prowadzone będą przez specjalistów spełniających następujące kryteria: terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży lub pedagog lub psychoterapeuta lub psycholog z przygotowaniem pedagogicznym lub lekarz mający doświadczenie w oddziaływaniach profilaktycznych, socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą. Ich głównym celem jest przeciwdziałanie zaburzeniom zachowania I emocji oraz propagowanie postaw sprzyjających efektywnemu radzeniu sobie ze stresem. Poruszone zostaną tematy dotyczące samooceny, świadomości emocjonalnej, wrażliwości społecznej, samokontroli, identyfikowania i rozwiązywania problemów. Treść warsztatów zostanie podzielona na cztery podstawowe moduły
8h warsztatów oraz 3 spotkania typu follow-up 2h
Uczestnikami warsztatów będą uczniowie wytypowanej klasy, w której w ocenie zespołu psychologiczno-pedagogicznego występują największe problemy interakcyjne, komunikacyjne i adaptacyjne. Założeniem jest praca z uczniami i sytuacjami problemowymi na tle grupy. Warsztaty mają służyć integracji grupy, poznanie siebie oraz własnych emocji, będą nakierowane na wzmacnianie poczucia własnej wartości. Poprzez udział w szkoleniu uczniowie będą mogli wzmocnić poczucie własnej wartości oraz samoświadomość. Drugi etap to zapoznanie się funkcjonującymi stereotypami, uprzedzeniami i dyskryminacją jako przyczynami ryzykownych zachowań. Trzeci etap to sposób zachowania i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, agresji, przemocy i stresu.
Spotkania follow-up będą miały na celu utrwalenie treści oraz kompetencji, nad którymi pracowano podczas warsztatów, omówienie bieżących problemów, które pojawiły się po zakończeniu warsztatów oraz poszerzenie omawianej problematyki, w zależności od potrzeb uczniów, za pomocą takich metod jak dyskusja grupowa, warsztat, wykład, spotkanie ze specjalistą.
Głównym celem warsztatów (8h) będzie wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli wspólnie analizować poszczególne emocje często opisywane jako trudne: złość, strach, wstyd, zazdrość czy smutek. Będą mieli możliwość przedyskutowania typowych reakcji w sytuacjach codziennego życia z nimi związanych oraz kulturowo uznanych strategii działania rodziców, kiedy widzą, że ich dziecko doświadcza określonej emocji. Uczestnicy będą wspólnie poszukiwać możliwości skutecznego reagowania w naładowanych emocjonalnie sytuacjach. Istotnym elementem będą ćwiczenia praktyczne oraz dyskusje na forum grupy. W trakcie warsztatów powstawać będą materiały ułatwiające rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci, np. bajki o smutnym rycerzu, który nie bał się płakać, propozycje tworzenia w domu kącików złości, filmy o radzeniu sobie z poszczególnymi emocjami itp. Działania te sprzyjać będą generalizacji zdobytych przez dzieci umiejętności w zakresie wykorzystywania technik regulacji emocji. Warsztaty będą odbywały się równolegle do zajęć prowadzonych z udziałem dzieci, celem harmonizowania i wzmacniania zdobywanych kompetencji, a także omawiania bieżących problemów.
Warsztaty dla nauczycieli klas 7-8 (wykład 3h + warsztat 5h). Oddziaływania wobec nauczycieli najstarszej grupy uczniów będą obejmować również 3 spotkania typu follow-up (wykład 90 min + warsztat 90 min), odbywające się średnio raz w miesiącu. Omówiona zostanie problematyka rozwoju człowieka, zadań rozwojowych w dzieciństwie i adolescencji, norm rozwojowych oraz nieprawidłowości w jego przebiegu, w tym w zakresie czynników patogennych i chroniących. Spotkania w formie warsztatów pozwolą zintegrować grupę. Odbędzie się praca na konkretnych przypadkach, umożliwiająca praktyczne omówienie dostarczonej na wykładzie wiedzy. Spotkania follow-up będą dotyczyć kolejno: psychopatologii wieku rozwojowego (omówienie zaburzeń psychicznych, identyfikacja obszarów trudnych i kryzysowych), profilaktyki depresji, zachowań ryzykownych i samobójstw (stany nagłe w psychiatrii, żałoba i sposoby rozmawiania o niej z dziećmi i młodzieżą, aspekty prawne, postwencja), zachowania agresywne (czynniki chroniące i sprzyjające zachowaniom agresywnym, wzmacnianie samoświadomości oraz poczucia własnej wartości jako ważny element profilaktyki zachowań agresywnych).
Szkolenie dla rodziców odbędzie się w formie 90-minutowego spotkania. Głównym celem będzie wzbogacenie wiedzy i umiejętności uczestników w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli wspólnie zastanawiać się nad różnymi aspektami rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci. Będą mieli możliwość przedyskutowania typowych reakcji w sytuacjach codziennego życia z nimi związanych oraz kulturowo uznanych strategii działania rodziców, kiedy widzą, że ich dziecko doświadcza określonej emocji. Uczestnicy będą wspólnie poszukiwać możliwości skutecznego reagowania w naładowanych emocjonalnie sytuacjach. Formy pracy sprzyjać będą generalizacji zdobytych przez dzieci umiejętności w zakresie wykorzystywania technik regulacji emocji. Rodzice otrzymają informację o możliwościach poszukiwania wsparcia.
Szkolenie będzie miało formę 90-minutowego spotkania. Głównym celem będzie wzbogacenie wiedzy na temat zaburzeń zachowania i emocji u młodzieży, a także sposobów przeciwdziałania im, rozwijanie świadomości emocjonalnej i samoregulacji oraz uzyskanie informacji na temat możliwości poszukiwania adekwatnego wsparcia. Spotkanie będzie opierało się na omawianiu konkretnych przypadków. Prowadzący umożliwią ponadto rodzicom zgłoszenie problemów (ostatnie 15 minut szkolenia), z którymi nie chcieli dzielić się na tle innych.
Spotkanie będzie miało formę 90-minutowej rozmowy i skierowane będzie do członków Rady Rodziców. Jego celem będzie omówienie rezultatów i wniosków płynących z realizacji warsztatów z uczniami, najczęściej dostrzeganych problemów i wątpliwości oraz sposobu ich rozwiązywania.

